Ce ne oferă comorile mărilor?
Lumea
vie a mărilor nu ne încântă doar privirea, ci reprezintă şi un izvor de
substanţe nutritive care protejează sănătatea. Faceţi cunoştinţă cu un
produs al cărui materie primă provine din mări şi oceane.
Uleiul de peşte - Deosebit de bogat în acizi graşi nesaturaţi cu lanţuri lungi de atomi de carbon, aşazişii acizi graşi omega 3, care, printre altele, intervin în funcţionarea optimă a aparatului cardiovascular, a sistemului imunitar, în reglarea metabolismului grăsimilor. Aceştia reduc colesterolemia şi trigliceridemia, previn formarea cheagurilor de sânge. Îmbunătăţesc fluxul sanguin, ceea ce duce la optimizarea circulaţiei sanguine şi la o mai bună oxigenare a ţesuturilor. În plus, reduc inflamaţiile, stimulează sistemul imunitar şi înfrumuseţează pielea.
Alpha şi Omega sănătăţii.
Un pas înainte în terapia bolilor depresive
şi a altor afecţiuni ale sistemului nervos a fost făcut când oamenii de
ştiinţă au ajuns la concluzia că, în etiopatogenia bolilor amintite, un
rol determinant îl joacă şi o carenţă a unui grup specific de acizi
graşi si anume omega 3.
Cum putem depista în timp
util riscul unei tentative de sinucidere la un bolnav suferind de
depresie? „Prin recoltare de sânge“, a fost un răspuns care ne-a şocat
pe mulţi şi pe care l-am putut citi acum câteva săptămâni în revista de
specialitate Journal of American Psychiatry.
Acest diagnostic este susţinut şi de
următorul argument al oamenilor de ştiinţă: numărul sinuciderilor în
rândul marilor consumatori de peşte (care contine omega 3)
este cu 50% mai mic decât în rest. Medicii japonezi, în urma unor
experimente efectuate în China timp de doi ani, au descoperit o legătură
surprinzătoare între tentativele de sinucidere şi cantitatea de acizi omega
3 din sângele sinucigaşilor.
De altfel, până nu
demult, această substanţă era studiată de către cercetători prin prisma
unei alte problematici. De aproape o jumătate de secol, din statisticile
instituţiilor de sănătate reiese că, în timp ce în ţările civilizate
rata de deces provocat de afecţiuni cardiovasculare este tot mai mare,
în rândul eschimoşilor, consumatori de alimente aproape în exclusivitate
de origine marină, această boală este necunoscută. S-a descoperit că
factorul protector este grupa de acizi graşi omega 3.
Organismul nu poate sintetiza aceşti acizi care sunt indispensabili
pentru funcţionarea sa normală.
Sau, mai exact, supraalimentaţia din lumea
civilizată este doar aparentă: în realitate, o bună parte a omenirii are
o carenţă de acizi graşi omega 3, ceea ce poate cauza
numeroase boli specifice civilizaţiei. Pe baza acestor date, în anii
1960-1970 depresia a fost asociată pentru prima dată cu concentraţia de
acizi graşi omega 3 din sânge, când epidemiologii au
observat că mortalitatea crescută datorită bolilor cardiovasculare este
frecvent însoţită şi de depresie.
Referitor la corelaţia dintre
acizii graşi din peşte şi depresie, în anul 1995, Joseph Hibbeln şi un
cercetător american au formulat pentru prima dată ipoteza că absenţa
acidului gras omega 3 poate avea un rol important în declanşarea
depresiei, a bolii maniaco-depresive şi a stărilor maniaco-depresive
postnatale.
Atentie !
Acizii
grasi nesaturati sunt foarte sensibili la efectele nocive ale
radicalilor liberi,prin urmare celor care consuma cantitati ridicate de
acizi grasi omega 3 li se recomanda si administrarea de suplimente cu
antioxidanti.